Ha Long Bay - Reisverslag uit Île du Brandon, Vietnam van Zwanetta Zijl - WaarBenJij.nu Ha Long Bay - Reisverslag uit Île du Brandon, Vietnam van Zwanetta Zijl - WaarBenJij.nu

Ha Long Bay

Blijf op de hoogte en volg Zwanetta

29 Juli 2017 | Vietnam, Île du Brandon

De laatste keer in de nachttrein van Lao Cai naar Hanoi. De meningen zijn verdeeld over de trein; Juul en Michiel slapen best wel goed, de rest minder tot ronduit slecht. Het is denk ik de laatste keer dat we die trein genomen hebben zeker nu we weten dat er een nieuwe snelweg is aangelegd tussen Hanoi en Lao Cai. Maar goed na een douche en ontbijt in een wat minder fris hotel in de bus naar Ha Long Bay. Onze gids Singh vertelt veel over Vietnam en wat we onderweg zien. Zo weten we onderhand dat in Vietnam twee keer per jaar rijst wordt gepland en geoogst, in het zuiden zelfs drie keer per jaar maar in Sapa maar 1 keer vanwege het koudere weer daar. Na een rit van 4 uur zijn we bij de Ha Long Bay aangekomen. Ha Long betekent 'dalende draak'. De draak die neerdaalde om de mensen daar in het verleden te beschermen tegen de vijand door middel van een regen van parels. De twee duizend rotspartijen zijn de 2000 Parels die daar ooit zijn neergedaald. Per gids zijn de feiten en aantallen wat anders. Zo vertelt de reisgids dat de archipel is ontstaan door een draak die in de zee sprong en heftig zijn staart heen en weer bewoog. De geologen vertellen natuurlijk weer een heel ander verhaal. De baai is onbeschrijfelijk mooi en en ligt in de Golf van Tonkin. We zijn aan boord van de Dragon Legend, een mooi schip met schitterende kamers. We varen rond en zien de mooiste plaatjes. In de middag hebben we een kayak tocht gemaakt en aangemeerd bij een idyllisch strandje! We waren unaniem van mening dat we nog nooit zo mooi hebben gezwommen en op een strand hebben gelegen! Daarna terug naar de boot voor de zonsondergang - de eerste die men hier weer sinds drie weken heeft kunnen waarnemen vanwege het slechte weer. Wij hadden een topdag! Zometeen dineren buiten op het dek!